Laat je niet phoppen!

Black Friday, Sinterklaas, Kerst en nieuwjaar komen er weer aan. We worden overspoeld met aanbiedingen via alle mogelijke digitale kanalen wat resulteert in een grote toename van het aantal online aankopen. Deze periode is ook voor (cyber)criminelen het ideale moment om een slag binnen te halen! 

Nog snel een pakje online bestellen, vlug een last minute aanbieding meepikken…  Zelfs de meest doorwinterde experten laten wel eens een steek vallen als ze holderdebolder nog snel een cadeautje nodig hebben, of als een superaanbieding nog maar slechts een uur geldig is. 

Met deze tips proberen we je veilig(er) doorheen de komende weken te loodsen: 

Phishingmails zijn er het hele jaar door, maar rond de kerstperiode zijn ze specifieker. Ze zijn talrijker en lijken echt te zijn, maar hebben alleen maar slechte bedoelingen. Wees daarom extra voorzichtig, zeker met mails die lijken te komen van grote leveranciers of pakjesbezorgers zoals bol.com, Amazon, bpost, PostNL, UPS... Vooral in deze periode zien we veel mails waarin aangegeven wordt dat er een probleem is met je pakje! Oh nee! Het is verloren geraakt door de staking van bpost, we konden het niet leveren, probleem met de betaling... 

Bedenk eerst of je effectief een pakje verwacht. Als dat echt het geval is, surf dan eerst eens rechtstreeks naar de website van de leverancier of bezorgdienst en klik zeker niet op de links in de mail. Vaak gaat het om een namaakwebsite die moeilijk te onderscheiden valt van de echte.  

Op de echte website kan je ook de status van je pakje zien of kan je een trackingnummer invoeren. Links in een phishing e-mail kunnen je naar websites sturen die gegevens proberen te stelen of die je proberen te besmetten met een virus. Voor je op een link klinkt, kijk eerst even naar het webadres door er met je muis over te zweven! 

Zorg voor je medemensen 

Al ben je geen expert, praat ook eens met de oudere generaties in je familie over de mogelijke gevaren van phishing, nep-Microsoft medewerkers, vaak met een vreemd accent die je opbellen... 

Je kan hen iets te vertellen over wachtwoorden en hoe belangrijk het is om tenminste voor de belangrijke accounts, toch een ander wachtwoord te gebruiken. Deel nooit persoonlijke codes of wachtwoorden.  

Wat moet je doen als je een (vermoedelijk) phishingbericht ontvangt?

Klik in geen geval op de link die in de mail staat en open eventuele bijlagen niet. Neem contact op met je bank of de instelling waarvan de e-mail zogezegd afkomstig is om de authenticiteit van het bericht te controleren. Een phishingmail kan je altijd melden via verdacht@safeonweb.be.

Ben je slachtoffer van phishing of vishing?

Neem contact op met je bank en laat je rekening en online bankieraccount blokkeren. De meeste banken hebben een speciaal telefoonnummer dat de klok rond bereikbaar is om fraude te melden. Verzamel alle gegevens die bewijs kunnen leveren van de feiten en van de geleden schade. Noteer alle gegevens die je van de oplichters kreeg, zoals telefoonnummers, namen en websiteadres en neem deze mee naar de politie.

Indien je schade hebt geleden, ga dan zeker aangifte doen bij de politie.

Gepubliceerd op dinsdag 22 nov 2022 om 08:20